Krachtige zwartwit portretten van vrouwen boven de 50. 
Ongepolijst en met zichtbare kleine imperfecties.
In gesprekken met vrouwen over foto's van vroeger is de reactie vaak: ‘wat jammer dat ik toen niet zag hoe mooi ik eigenlijk was.’  Ik heb vrouwen gevonden die besluiten dat ze hun schoonheid van nu wèl willen zien en waarderen, inclusief de rimpels en ouderdomsvlekken.
De portretten worden begeleid door groene stillevens, stille getuigen van de cyclus van het leven.

F-1 Mijn schoonheid zie ik nu - een serie krachtige vrouwenportretten

(2021)

Krachtige zwartwit portretten van vrouwen boven de 50. Ongepolijst en met zichtbare kleine imperfecties. In gesprekken met vrouwen over foto's van vroeger is de reactie vaak: ‘wat jammer dat ik toen niet zag hoe mooi ik eigenlijk was.’ Ik heb vrouwen gevonden die besluiten dat ze hun schoonheid van nu wèl willen zien en waarderen, inclusief de rimpels en ouderdomsvlekken. De portretten worden begeleid door groene stillevens, stille getuigen van de cyclus van het leven.

Een groep vrouwelijke kunstenaars onder de naam ‘Guerrilla Girls’ voert al decennia  lang actie tegen de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de grote musea van de Verenigde Staten. Tegenover 5% exposerende vrouwen staat 85% tentoongesteld vrouwelijk naakt.
Hieruit ontstond het initiatief tot de expositie ‘100% FEMALE EXPO | 100% MALE NUDE’. Jonaske is uitgenodigd nieuw werk te maken voor deze expositie.

F-2 100% female artist | 100% male nude

(2021)

Een groep vrouwelijke kunstenaars onder de naam ‘Guerrilla Girls’ voert al decennia lang actie tegen de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de grote musea van de Verenigde Staten. Tegenover 5% exposerende vrouwen staat 85% tentoongesteld vrouwelijk naakt. Hieruit ontstond het initiatief tot de expositie ‘100% FEMALE EXPO | 100% MALE NUDE’. Jonaske is uitgenodigd nieuw werk te maken voor deze expositie.

Krachtige portretten in alle kwetsbaarheid. Stuur een bericht voor meer informatie en de mogelijkheden tot het laten maken van een portret door Jonaske.

F-3 Portretten

(2021)

Krachtige portretten in alle kwetsbaarheid. Stuur een bericht voor meer informatie en de mogelijkheden tot het laten maken van een portret door Jonaske.

Poëtische beelden met een rauw randje. Bijzondere perspectieven. In deze groep laat ik mijn eigen favorieten zien

F-4 Fotografie persoonlijke favorieten

(2016 - 2021)

Poëtische beelden met een rauw randje. Bijzondere perspectieven. In deze groep laat ik mijn eigen favorieten zien

'Ik ga graag uit mijn ‘comfortzone’ en ik weet dat ik het meeste leer aan de randen daarvan. Daar waar het schuurt en waar ik uitgedaagd word om in een moeilijke situatie tot een oplossing, in dit geval een sterk beeld, te komen.’
Zien en gezien worden. Kleding als onderdeel van een menselijk en geleefd verhaal. Soms mysterieus en verhullend. De serie is een persoonlijk verhaal geworden over kwetsbaarheid van de mens, van mij.

F-5 De kwetsbaarheid van de mens, mijn kwetsbaarheid

(2021)

'Ik ga graag uit mijn ‘comfortzone’ en ik weet dat ik het meeste leer aan de randen daarvan. Daar waar het schuurt en waar ik uitgedaagd word om in een moeilijke situatie tot een oplossing, in dit geval een sterk beeld, te komen.’ Zien en gezien worden. Kleding als onderdeel van een menselijk en geleefd verhaal. Soms mysterieus en verhullend. De serie is een persoonlijk verhaal geworden over kwetsbaarheid van de mens, van mij.

Collage-kunst, handgeknipt en gesneden. Mixed media met eigen foto's, gevonden voorwerpen en andere zaken. Mijn collage-kunstwerken worden vaak ook gemaakt in mijn art-journal. Dat betekent dat er veel gebruik wordt gemaakt van materialen die ik vind tijdens mijn reizen.

collage en mixed media op papier

(2017 - 2022)

Collage-kunst, handgeknipt en gesneden. Mixed media met eigen foto's, gevonden voorwerpen en andere zaken. Mijn collage-kunstwerken worden vaak ook gemaakt in mijn art-journal. Dat betekent dat er veel gebruik wordt gemaakt van materialen die ik vind tijdens mijn reizen.

De kracht van religie en relieken.
14 en één collages over de kracht van religie en relieken, mijn verbeelding. Religie en relieken zijn van alle tijden en plaatsen.

Van collages naar persoonlijke staties
De eerste acht collages riepen veel reacties op en de gelaagdheid van de werken en de sterke verbeelding sprak menigeen aan. De serie riep het beeld van persoonlijke staties op. Ik verbeeld in de serie niet de lijdensweg van Jezus.

persoonlijke staties in collagetechniek

(2018 - 2019)

De kracht van religie en relieken. 14 en één collages over de kracht van religie en relieken, mijn verbeelding. Religie en relieken zijn van alle tijden en plaatsen. Van collages naar persoonlijke staties De eerste acht collages riepen veel reacties op en de gelaagdheid van de werken en de sterke verbeelding sprak menigeen aan. De serie riep het beeld van persoonlijke staties op. Ik verbeeld in de serie niet de lijdensweg van Jezus.

De schilderijen van Jonaske zijn altijd aangemerkt als lyrisch abstract. De formaten waarop zij werkt zijn verschillend per periode. Door de jaren heen is te zien hoe zij zich heeft ontwikkeld. Met acrylverf kan zij naar hartelust experimenteren en collages maken.

schilderijen - acryl en olie op doek

(2006 - 2020)

De schilderijen van Jonaske zijn altijd aangemerkt als lyrisch abstract. De formaten waarop zij werkt zijn verschillend per periode. Door de jaren heen is te zien hoe zij zich heeft ontwikkeld. Met acrylverf kan zij naar hartelust experimenteren en collages maken.

Kunst waarin de grenzen opgezocht worden van het medium: is het textielkunst of is het mixed media, collages of fotografie?

mixed media textiel

(2015 - 2019)

Kunst waarin de grenzen opgezocht worden van het medium: is het textielkunst of is het mixed media, collages of fotografie?

Oliepastel-mixed media is gemaakt op pagina's van oude boeken. Jonaske werkt graag met oliepastel omdat het letterlijk dicht in de hand ligt. Daarnaast houdt zij van het upcyclen van oude materialen.

oliepastel mixed media - tekeningen

(2007 - 2018)

Oliepastel-mixed media is gemaakt op pagina's van oude boeken. Jonaske werkt graag met oliepastel omdat het letterlijk dicht in de hand ligt. Daarnaast houdt zij van het upcyclen van oude materialen.

Levensimpressies in oliepastel op klein formaat papier. Een verbinding tussen het woord en het beeld: taalbeelden.

taal-beelden in oliepastel 2007/2008

(2007 - 2008)

Levensimpressies in oliepastel op klein formaat papier. Een verbinding tussen het woord en het beeld: taalbeelden.

Begint de beeldend kunstenaar daar waar de taal sprakeloos raakt? De serie sonnetten zijn landschappen geworden zoals ze 'gezien' worden door Jonaske naar aanleiding van de lading van teksten van Peter Sierksma (schrijver). In de roman draait het letterlijk om ijs en ijsbergen. In de Sonnetten om de verbeelding ervan.

sonnetten als verbeelding van ijs

(2003 - 2007)

Begint de beeldend kunstenaar daar waar de taal sprakeloos raakt? De serie sonnetten zijn landschappen geworden zoals ze 'gezien' worden door Jonaske naar aanleiding van de lading van teksten van Peter Sierksma (schrijver). In de roman draait het letterlijk om ijs en ijsbergen. In de Sonnetten om de verbeelding ervan.